Skip to main content
BlogNieuws

Waarom sociaal kapitaal je een rijk mens maakt

By 16 maart, 2018november 27th, 2018No Comments

 

 

La Red is klaar voor de volgende fase! We gaan ervoor zorgen dat het sociale netwerk, ons sociaal kapitaal, op de balans komt bij organisaties én een plek krijgt op ieders CV.

Korte terugblik

Op 15 maart 2003 liep ik op mijn gemakje naar de Kamer van Koophandel in Delft. Ik ging La Red inschrijven. Zo’n inschrijving begint natuurlijk met een gedachte over wat je toe te voegen hebt. Ik had al lang door dat ik veel wist en snapte over hoe netwerken werken. Positieve (leer)ervaringen en veel boeken lezen brachten mijn kennis op een hoger niveau. Als ik had geweten dat het vak bestond, dan had ik dat kunnen studeren. Maar ja dan was ik nooit op de zeevaartschool terecht gekomen en dat heeft me ook mooie ervaringen gebracht.

De naam La Red

Over de naam La Red heb ik niet lang hoeven nadenken, het moest een naam worden die niet over mij ging, maar wel de lading dekte. Letterlijk bij het derde woordenboek (Spaans) was ik er uit. Daar stond het “red [v] (la ~) {zn.}” met de betekenis het net, het netwerk, het web, het circuit.
Twintig vrienden, vriendinnen, buren, familieleden, oud-collega’s maakten mijn try-out workshop mee en gaven me feedback op inhoud, vorm en didactiek. De eerste opdracht was die bij Siemens, dat had oud-collega Raymond georganiseerd. Het balletje ging rollen.

De waarde van je sociale netwerk

Van workshops netwerken, naar de werkwijze netwerkend werken en nu het ontwikkelen van sociaal kapitaal. We zijn 2.236 opdrachten verder. Ik realiseer me steeds weer wat mijn netwerk voor me betekent. En wat voor geweldige waarde dat oplevert. Meneer De Kubber, de directeur van de zeevaartschool, die regelde dat ik bij Joon Shipping aan de slag kon. Dezelfde meneer De Kubber die me tipte over bedrijven die types zoals ik wel konden gebruiken. Zes maanden koffiedrinken in Bremen leidde tot een grote opdracht. De tip van Bettina en de goodwill van Raymond zorgden voor mijn baan bij de De Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV). Alle opdrachten komen op ons pad doordat iemand anders ons aanbeveelt zoals Gazizah. Vrienden die komen helpen verhuizen, vrienden die helpen ondernemen, netwerkrelaties die zorgen voor geweldige ervaringen zoals een bouwregatta, een concert in Paradiso en feestjes in het Stedelijk.

Sociaal netwerk in overvloed

Mijn netwerk zorgt dat ik me gezekerd voel en laat me excelleren als mens en als ondernemer. Dat komt natuurlijk niet vanzelf, het vraagt investeren in relaties en oprechte aandacht en interesse hebben voor de mensen om je heen. En dan ineens realiseer je je dat je zoveel mensen met zoveel hulp om je heen hebt, dat alles mogelijk is. Ik heb sociaal kapitaal in overvloed.

Sociaal kapitaal economie

Sociaal kapitaal heeft betekenis in het economische verkeer. Want je krijgt van de mensen die je kent allerlei kennis en tips gegund waar je anders voor zou moeten betalen. En heb je al die klankbordtijd en meedenkers tijdens brainstormmomenten wel eens omgerekend naar uurtarieven?

Opbrengsten die niet te koop zijn

De meest bijzondere vorm van sociaal kapitaal is toch wel die ‘opbrengsten’ die met geld niet te koop zijn. Dat luisterende oor, de emotionele steun, je geliefd en gekend voelen. Het zijn opbrengsten uit je sociaal kapitaal waar je bijna geen economische waarde aan kan geven. Maar je zou niet zonder willen en zonder kunnen. Bijvoorbeeld iemand die als ambassadeur zorgt dat jouw sollicitatie met meer dan gewone belangstelling wordt bekeken. En misschien zorgt dit er wel voor dat je net dat streepje voor krijgt. Of ervaringen die voor anderen ontoegankelijk zijn. Zoals mee mogen op de toren van de Nieuwe Kerk in Delft om samen met de stadsuurwerkmaker en een heel select gezelschap de klok terug te zetten op wintertijd. Het is veel moeilijker om daar economische waarde aan toe te kennen.

Sociaal net op de balans

Sociaal kapitaal is een asset, het is voor iedereen anders en dus uniek. En het soort sociaal kapitaal en de hoeveelheid waar je uit kunt putten, maakt dat je als mens en organisatie meer waard bent. Het is dus tijd om naast goodwill een plekje op de balans in te ruimen voor sociaal kapitaal van de organisatie. Leer het letterlijk en figuurlijk te waarderen. Ook moeten we allemaal sociaal kapitaal toevoegen aan onze CV. Want niet alleen wat jij kunt heeft waarde, maar ook wie je kent en wat je daarmee zou kunnen.

Ik ben met recht schathemeltjerijk!

Show Buttons
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Linkedin
Contact us
Hide Buttons