Netwerkorganisatie-scan

Hoe ziet het sociale netwerk, het sociaal kapitaal, van jouw onderneming eruit? Hoe ver ben je op de volwassenheidsladder als netwerkorganisatie? Wist je dat iedere medewerker gemiddeld 600 andere personen kent? Zowel zakelijk als privé. Maak je wel optimaal gebruik van deze relaties om je doelen te bereiken? Vul (liefst met enkele collega's) de Netwerkorganisatie-scan in en krijg een overzicht van jouw situatie.

Het sociale netwerk

Met sociaal kapitaal management onderken, herken en verzilver je de waarde van zowel je eigen netwerk als het netwerk van je medewerkers. Iedereen heeft een waardevol netwerk. Iedereen beschikt over geld, talent, invloed, kennis, ervaring en een netwerk van ruim 600 andere mensen. Je kunt wel nagaan dat de invloed van het sociale netwerk van je medewerkers enorm is. Laat dit kapitaal dan ook niet onbenut!

Sociaal kapitaal: onbekend, onbenut en onderschat.

Sociaal Kapitaal Management zet je in voor:

Het vinden van klanten

Optimalisatie van kennismanagement

Versnellen van innovatieprocessen

Creëren van draagvlak

Effectieve samenwerking

Vinden en afvloeien van personeel

Tipping point: 25%

Gebruik het netwerk van je medewerkers om je doelen te bereiken. Breng het netwerk in kaart, zodat je weet met wie je een kopje koffie moet gaan drinken. De structuur van je netwerk bepaalt of je verhaal wordt doorverteld. Zorg ervoor dat je het magische tipping point van 25% bereikt. Je hoeft maar met 25% van de mensen in een bepaald netwerk een kopje koffie te gaan drinken om je doelen te behalen. In dit filmpje illustreert wetenschapper Damon Centola hoe hij tot het magische tipping point is gekomen.

De Netwerkorganisatie-scan

Het begint met een helder beeld van je eigen organisatie. Met de netwerkorganisatie-scan, 20 vragen /  10 minuten, maak je een inventarisatie van de huidige situatie. Benut je het sociaal kapitaal van je medewerkers optimaal? Na het beantwoorden van de vragen krijg je de resultaten per mail toegestuurd. Het meest objectieve beeld krijg je wanneer ook enkele collega’s de scan invullen. De gemiddelden van de vragen vormen uiteindelijk de basis van de evaluatie.