Persbericht – Miriam Notten: “Netwerkborrels vormen een verdringingsmarkt”

Kleinschalige netwerkbijeenkomsten met toegevoegde waarde voor de genodigden: die hebben de toekomst. Dat zegt Miriam Notten, directeur van La Red, Nederlands grootste netwerkadviesorganisatie. “Weten wie er komen en aandacht hebben voor je gasten, dat zijn de Kerst- en Nieuwjaarsborrels waarvoor mensen graag tijd inruimen.”

Met het nieuwe jaar in zicht, stromen langzamerhand de uitnodigingen weer binnen voor Kerst- en Nieuwjaarsborrels. Tijd is echter een kostbaar goed en mensen kiezen zorgvuldig waar ze wel en waar ze geen gehoor aan zullen geven. La Red constateert dat het een verdringingsmarkt is, waarbij het vechten is om de juiste mensen op jouw borrel te hebben. Meerwaarde bieden is daarvoor vereist.

Aandacht vereist

Hoe? Door zorgvuldig te kiezen wie je uitnodigt. Betrokken mensen die hun sociale kapitaal voor jouw organisatie willen inzetten. Als gastheer voorbereid zijn op degenen die zullen komen is vereist. Notten: “Weten wie het zijn en aandacht hebben voor je gasten, betekent dat elke gastheer/-vrouw (van wethouder tot CEO) zelf de gasten ontvangt. En bovendien vanaf het begin tot het einde aanwezig is en een actief gastheerschap invult. Nog te vaak zijn het de ingehuurde hostesses bij de deur die zorgen voor het gastvrouwschap.”

Optimale groepsgrootte

Ook denken veel organisaties dat zoveel mogelijk mensen bij elkaar brengen het belangrijkste doel is van zo’n potentiële netwerkbijeenkomst. Niets is echter minder waar. Want bij groepen van meer dan 70 mensen, komen mensen nauwelijks in beweging om eens met een ander te gaan praten. Notten: “De optimale groepsgrootte is tussen de 40 en 70 mensen. Dan is het voor de organisatie ook goed mogelijk om interactie te bevorderen en daarmee de netwerkfunctie te optimaliseren.”

Audrey Hepburn

Voor een goed voorbeeld van hoe het moet gaat Notten graag terug in de tijd. “In de film Breakfast at Tiffany’s uit 1961 speelt Audrey Hepburn de ultieme gastvrouw. De wijze waarop zij mensen ontvangt, op hun gemak stelt en aan anderen koppelt, daaraan hebben mensen behoefte. Wie dat begrijpt, organiseert de netwerkborrel van de toekomst.”