Persbericht “Inzicht in netwerkcompetenties op het CV”

Regelmatig wordt er in personeelsadvertenties gevraagd naar mensen met een goed en groot netwerk. De geboren netwerkers hebben een streepje voor. De huidige cv’s geven echter geen inzicht in de netwerkcompetentie of waarde van het netwerk van de sollicitant. Organisaties weten niet hoe ze deze netwerkwaarden moeten toetsen en werkzoekenden weten nauwelijks hoe ze hun netwerkvaardigheden en netwerkwaarde op papier moeten zetten.  Netwerkadviesorganisatie La Red voorspelt dat de persoonlijke netwerkkaart in de toekomst onmisbaar wordt in het sollicitatieproces.

 

Visuele weergave netwerk

De persoonlijke netwerkkaart is een visuele weergave van het netwerk van de sollicitant met waardering op functiespecifieke kenmerken. Als account manager is een ander soort netwerk nodig dan als hoofd human resource management. De persoonlijke netwerkkaart kan onder andere gemaakt worden door het eigen e-mailverkeer van de afgelopen drie jaar te analyseren. La Red ondervroeg een zestigtal organisaties die in hun personeelsadvertentie op zoek zijn naar mensen met goede netwerkcapaciteiten. Voor organisaties is het veelal onduidelijk wat ze aan sociaal kapitaal nodig hebben. Laat staan dat organisaties weten hoe ze kunnen toetsen of iemand een geboren netwerker is.

“Werkzoekenden kunnen wel laten zien dat ze bijvoorbeeld veel volgers op Twitter of veel LinkedIn connecties hebben, maar dat zegt nog niets over de waarde van de getoonde relaties. De persoonlijke netwerkkaart helpt werkgevers om ook het sociaal kapitaal en de netwerkvaardigheden van de sollicitanten mee te kunnen laten wegen in het sollicitatieproces”, aldus directeur van La Red Miriam Notten.

Totale kapitaaloverzicht

In de reguliere cv’s geven mensen een overzicht van het menselijk kapitaal, het politiek kapitaal en het culturele kapitaal. In de toekomst zullen mensen naast het reguliere cv hun totale kapitaaloverzicht moeten ontwikkelen. “Het sociale kapitaal ontbreekt nu terwijl werkgevers hier wel inzicht in willen krijgen”, aldus Notten. Sociaal kapitaal staat niet voor de waarde van mensen in een organisatie. Sociaal kapitaal is datgene wat beschikbaar komt via anderen door de relatie die je met deze anderen onderhoudt.

 La Red

La Red is uitgegroeid tot de grootste netwerkadviesorganisatie van Nederland. De organisatie uit Delft leert bedrijven hoe zij hun beschikbare sociale kapitaal zakelijk kunnen inzetten om zo hun doelstelling te behalen. Full-service bureau La Red biedt als enige organisatie binnen Nederland analyses aan van individuele- en groepsnetwerken.