Netwerken en netwerkbijeenkomsten: wanneer, hoe en waarom? Interview Vrouwenindemedia

Leden van Vrouwen in de media (vidm.nl) ontvangen elke maand een interview met tips. Deze maand sprak Vrouwenindemedia met Miriam Notten over het fenomeen netwerken.

 

Netwerken en netwerkbijeenkomsten: wanneer, hoe en waarom?

Het klinkt zo leuk: Je wilt als ondernemer snel nieuwe klanten werven en besluit je netwerk in te zetten en/of netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Miriam Notten, oprichter van netwerkadviesorganisatie La Red, haalt ons direct uit de droom: “Wil je snel nieuwe klanten? Dan werkt het niet om je netwerk in te zetten. Niet op de korte termijn.” Iedereen beschikt over een netwerk. Maar hoe zet je dit optimaal in? En met wat voor doel? Naar welke bijeenkomsten moet je gaan en naar welke juist niet? Vrouwenindemedia sprak met Miriam over het fenomeen netwerken…

Waar ben je naar op zoek?

Netwerken is eigenlijk het opbouwen van duurzame relaties. Het doel is natuurlijk dat het iets oplevert, maar anders dan bij een klant-leverancier relatie, kijk je meer naar de toekomst. Wat zoek je precies? Ben je op zoek naar kansen, bijvoorbeeld een nieuwe baan of nieuwe ideeën, zoek dan vooral mensen met een verschillende achtergrond. Zoek je bevestiging, bijvoorbeeld van een nieuw project of onderzoek, richt je vizier dan op vakgenoten.

Hetzelfde geldt voor netwerkbijeenkomsten. Miriam: “Een stad als Delft, waar wij zitten, kent al ruim 40 netwerkclubs voor ondernemers. Als je iets wilt, zul je toch een selectie moeten maken. Dat is één van de diensten die we bij La Red aanbieden, maar als je je goed in netwerkanalyses verdiept, zou je het ook zelf kunnen. Daarnaast organiseren we bij La Red netwerkbijeenkomsten* en geven we workshops.”

Hoe bereid je je voor?

Stel, je gaat naar een netwerkbijeenkomst. En dan? Zoveel mogelijk visitekaartjes ‘scoren’ en uitdelen zet geen zoden aan de dijk. Investeer in een relatie; beter twee goede contacten, dan tien vage. Bedenk vooraf wat voor soort mensen er komen en wie je wilt treffen. Miriam: “Probeer iemand mee te nemen als je naar een netwerkbijeenkomst gaat. Dat kan je veel hulp bieden bij een ontmoeting. Je kunt elkaar introduceren, het is leuk voor de gastorganisatie en je hebt houvast aan elkaar. Probeer verder oprecht interesse te tonen. Dit klinkt logisch, maar het is bijvoorbeeld dodelijk om langs iemand heen te kijken of er geen belangrijke(re) mensen in de buurt zijn.

Tot slot, netwerken gaat om mensen! Het biedt niet alleen zicht op kansen, maar het is ook vooral leuk om kennis te maken met mensen. Duurzame relaties zijn goud waard, niet alleen privé. Ik ben dan ook blij dat we bij La Red hele persoonlijke en nagenoeg allemaal langdurige relaties met onze opdrachtgevers hebben.”

* Lijkt het je interessant om zelf eens een netwerkbijeenkomst van La Red bij te wonen? Kijk dan op www.lared.nl of stuur een e-mail naar ln.deralnull@ofni.

Over Miriam Notten

Ing. A.M.S. (Miriam) Notten is directeur-eigenaar van La Red en richtte het bedrijf in 2003 op. Zij geeft lezingen en gastcolleges over de waarde van netwerken en sociaal kapitaal binnen en buiten organisaties. Ook schrijft ze artikelen voor (wetenschappelijke) tijdschriften en andere bladen. Bij de netwerkanalyses voor organisaties zoals ingenieursbureaus, provincies en woningcorporaties, ondersteunt ze het analistenteam met praktische toepassingen.

Over La Red

La Red is de grootste netwerkadviesorganisatie in Nederland. La Red geeft advies inzake de opbouw van de juiste netwerken en het functioneel inzetten ervan. Netwerken is bij La Red altijd gericht op de lange termijn en heeft duurzaamheid als kenmerk. Daarnaast activeert La Red – indien gewenst – verschillende soorten dynamische netwerken, die van belang zijn voor de deelnemers.

Website: www.lared.nl, twitter: MiriamNotten, LinkedIn: Miriam Notten.