Tips voor het navigeren naar de top

 

De database www.topvrouwen.nl laat zien dat er genoeg geschikte vrouwen zijn om een toppositie te bekleden. Toch wordt het merendeel van de topmanagementfuncties nog altijd bekleed door een man. Ontzettend zonde als je het mij vraagt. Want diversiteit in een bedrijf is juist nodig om te kunnen blijven innoveren en concurreren. Denk alleen al aan de verschillende netwerken die mannen en vrouwen met zich meebrengen; een schat aan kennis en inspiratie.

Stappenplan navigeren naar de top voor vrouwen

Hoe kom je als topvrouw dat ‘old boys netwerk’ binnen? Samen met onderzoeksbureau Panteia hebben we een stappenplan ontwikkeld. Speciaal voor vrouwen om doelgericht naar de top te navigeren. Dit korte stappenplan is een samenvatting van onze netwerkanalyse en ons reisadvies.

Tip 1: Wees vindbaar

Ben je wel vindbaar voor bedrijven die nieuw talent zoeken?

Tips voor vindbaarheid

  • Meld je aan bij de database www.topvrouwen.nl
  • Maak een goed curriculum vitae (cv) waarin je duidelijk maakt wat jouw talent, kennis en ervaring is.
  • Voeg je netwerkkaart toe aan je cv. Hierin breng je je netwerk in beeld om te laten zien wat je aan sociaal kapitaal meeneemt. Jouw sociaal kapitaal is een belangrijk bezit. Hier kan je je mee onderscheiden in een wereld waarin talent in overvloed is en posities schaars zijn.
  • Stem je aanwezigheid op sociale media, zoals LinkedIn, Twitter en Facebook af op de boodschap en doelen die je hebt.

Tip 2. Maak schema’s. Waar ontstaan topvacatures?

Waar wil jij commissaris of RvB/RvA lid worden?
Maak een lijstje van jouw droombestemmingen en ontdek wie er, waar en wanneer aftreden. Zitten er nog lege posities in je aftreedschema? Betrek je netwerk om deze in te vullen.

Let op! Als er een vrouw aftreedt is de kans groter dat er meer ruimte is voor vrouwen.

Tip 3.  Zoek naar gelijkgestemde personen

Zoek uit wie er in jouw droomcommissies en raden van bestuur zitten en welke personen het meest op jou lijken. Zijn er bijvoorbeeld mensen die dezelfde hobby’s hebben of in dezelfde plaats zijn opgegroeid?

Personen waar je gemeenschappelijke gespreksonderwerpen mee hebt, zullen sneller een klik met jou ervaren en je dingen gunnen dan mensen die heel erg van je verschillen.

Tip 4. Sluit je aan bij invloedrijke netwerken

Zoek vervolgens uit in welke netwerken deze personen actief. Bepaal vervolgens welke netwerkgezelschappen bij jou passen en op comfortabele afstand van je woon werkplaats liggen.

Sluit je bij deze netwerkenorganisaties aan. Laat je introduceren en vraag aan vrienden en bekenden of je met ze mee kunt.

Tip 5. Ga op zoek naar invloedrijke spelers in je netwerk

Wie hebben veel invloed binnen verschillende clusters? Kijk of je via jouw makelaars geïntroduceerd kunt worden bij jouw doelpersonen.

Blijf je netwerk altijd uitbouwen met makelaars. Makelaars kunnen je niet alleen introduceren, ze kunnen je ook aanbevelen voor promoties en gesprekken. Of ze kunnen je kansen aanreiken en informatie geven over voor jou relevante vacatures en beslissers. Bovendien straalt het positief op jou af als je je verbindt met respectabele anderen.

Tip 6. Wees zichtbaar

Als je weet waar en met wie je moet zijn, zorg er dan voor dat je zichtbaar voor hen wordt (zonder opdringerig te zijn). Laat iemand die dichtbij jouw doelpersoon staat bijvoorbeeld zien wie je bent en wat je waard bent.

Tip 7. Werk aan je gunfactor

Wees een mentor en sponsor voor anderen. Geven = ontvangen. Werk altijd aan duurzame relaties waarin gunnen gewoon is

Tip 8. Begin op tijd

Begin op tijd met het formuleren van je wensen en je route en werk met lijstjes om doelgericht te werk te gaan.

 

Welke bestuursfuncties komen er vrij?

Waar zijn of komen de vrije plekken in RvC’s en RvB’s beschikbaar? Dit vind je in de tool: navigeren naar de top. Deze tool is gebaseerd op de data uit het onderzoek ‘Vrije plekken in RvC’s en RvB´s, uitgevoerd door de combinatie La Red en Panteia.

Het onderzoek laat zien:

  • Waar de vacatures in raden van bestuur en raden van commissarissen van de top 200 bedrijven in Nederland de komende jaren ontstaan.
  • Wie relevante actoren/stakeholders zijn
  • Welke netwerkstrategieën vrouwen, die ‘board ready’ zijn, kunnen inzetten om in een raad van bestuur of raad van commissaris te komen.

Vrouwen die board ready zijn kunnen bovendien een belangrijke bijdrage leveren aan de instroom en doorstroom van vrouwen. Ze vervullen een sponsor/mentorrol voor de volgende generatie!

Download het onderzoek

Benieuwd naar het onderzoek, netwerkanalyse en routeadvies voor topvrouwen op weg naar de vrije plekken in de top200 bedrijven? Download dan het complete onderzoek.

Zie ook:

Webpagina’s:

Standpunten Vrouwen aan de Top

Topvrouwen.nl

Netwerkvisualisaties La Red/Panteia. Wachtwoord: maxima

Zondag met Lubach besteedde uitgebreid aandacht aan het onderwerp topvrouwen en het rapport.