Skip to main content

We hebben allemaal sociaal kapitaal. De waarde van het sociaal kapitaal is groot. Het heeft invloed op je geluk, je gezondheid en op het behalen van je doelen. La Red leert je als mens en organisatie optimaal gebruik maken van het netwerk om je heen. Ook Marco Nicolai ervaart dagelijks hoe groot de waarde van zijn sociaal kapitaal is. In onze column “het netwerk van” laten wij ervaren netwerkers aan het woord. Hoe groot is hun sociaal kapitaal en hoe zetten zij dit netwerk in?

Maak kennis met Marco Nicolai.

Wie ben ik?

Ik ben Marco Nicolai, samen met mijn vrouw en kinderen woon ik in de buurt van Den Haag. In het dagelijkse leven werk ik in en aan mijn ondernemingen: Inkoop ID en Deel-een-recruiter.nl. Vanuit Inkoop ID bemiddelen we inkopers voor tijdelijke en vaste posities en leveren we  inkoopadvies aan het MKB.

Vanuit Deel-een-recruiter.nl leveren we recruitmentdiensten aan MKB bedrijven die zelf geen recruiter of HR medewerker in dienst hebben, en geen tot weinig tijd hebben om te recruiten naast de dagelijkse werkzaamheden. Dit moeten we vooral niet verwarren met Werving & Selectie… Wij ontzorgen onze klanten volledig vanaf opstellen vacaturetekst t/m het onboarden van de nieuwe medewerker. Wij werken nauw samen met onze klanten, waardoor wij eigenlijk gewoon een extra collega zijn.

Mijn netwerk

Mijn netwerk is heel divers. Door Inkoop ID en Deel-een-recrtuier.nl bestaat het grootste gedeelte natuurlijk uit inkoopprofessionals en mensen uit het recruitmentvak. Maar door de Haagsche Business Club die wij 13 jaar geleden hebben opgericht heb ik veel ondernemers en ondernemende mensen leren kennen.

Een goed netwerk is zeer waardevol. Om te beginnen komen zo goed als al onze leveranciers uit het netwerk. Van IT tot marketing en van loonadministratie tot advocaat. Je doet toch makkelijker zaken met mensen die je kent of die via een aanbeveling komen. Zo werkt het ook de andere kant op, via “referrals” oftewel aanbevelingen kloppen er regelmatig nieuwe klanten en kandidaten aan. Ook kan het handig zijn als je privé iets voor elkaar moet krijgen, een warme introductie is makkelijker en werkt altijd beter dan bijvoorbeeld iemand via Google vinden.

Wanneer mijn netwerk goed van pas is gekomen? Daar heb ik heel veel voorbeelden van. Een introductie bij een nieuwe klant, een nieuwe medewerker vinden via, via. Vrijblijvend sparren over ondernemersvraagstukken tijdens een lunch met andere ondernemers. Getipt worden over een lead die je zelf nooit had gevonden. Het belangrijkste is wel dat je zelf ook iets kan brengen. Netwerken gaat niet om halen, als jij iets te brengen hebt, dan komt het vanzelf ook weer naar je toe. Pay it forward 😉. Een quote die voor mij dan ook belangrijk is, is:

“What you give is what you get.”

En dan nog wat concrete cijfers:

Om mijn netwerk in cijfers uit te drukken. Dat is lastig want alleen al op LinkedIn heb ik al bijna 4.000 connecties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik die echt niet allemaal goed ken, maar het is heel makkelijk om via een eerste connectie iemand te kunnen bereiken of aan iemand voorgesteld te worden.

Op dit moment ben ik nog lid van 3 tal clubs waar ook een groot deel van mijn zakelijke netwerk vandaan komt. Dit zijn er niet meer zoveel als vroeger. Als je eenmaal een sterk netwerk om je heen hebt gebouwd heb je ook niet meer heel veel clubs nodig. Je moet je netwerk natuurlijk ook kunnen blijven onderhouden. Toen ik net met mijn onderneming startte was het zeker heel handig om bij meerdere clubs lid te zijn.

Meer tips en tricks van ervaren netwerkers lezen? 

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.