Kerstkaarten: zoveel mensen, zoveel wensen

Tegen het einde van het jaar klimmen we traditiegetrouw (bijna) allemaal in de pen of de mail om de mensen om ons heen iets moois toe te wensen. We sturen ze een kerstkaart.

De waarde van een wens

Dat de kerstkaart per post op zijn retour is, is niets nieuws. De virtuele brievenbus loopt vol met goede wensen. Maar wat voor betekenis heeft dit eigenlijk? E-cards met als afzendadres een vaag adres eindigend op@teorgstrek. Een kaart met daarop alleen een naam. Of een kaart van een organisatie waarop staat dat alle medewerkers me goede wensen toewensen. Naar wie moet ik dan een kaart terugsturen? Of een kaart die hier binnenkomt en geadresseerd is aan een oud-medewerker. Ik stuur de goede wensen door hoor! Maar wat is hier de waarde van?

150 mensen op je netvlies

Wist je dat je maar met 150 mensen tegelijkertijd een stabiele, sociale relatie kan onderhouden? Het zogeheten Dunbar nummer. In je hoofd vindt er constant verdringing plaats als het gaat om mensen aan wie we denken. Zorg er dus voor dat je letterlijk ‘top of mind’ blijft. Met het versturen van een kerstkaart bevestig je de relatie die je met iemand hebt. Je zorgt ervoor dat mensen op een positieve manier aan je denken. Hoe persoonlijker de boodschap, hoe meer ‘top of mind’.

Persoonlijke aandacht betaalt zich terug

Of het nou gaat om een kerstkaart, verjaardagskaart, paaskaart, een e-card of een echte kaart: neem de tijd om jouw relaties oprecht te waarderen. Met een mooie persoonlijke boodschap toon je interesse in een ander. Mensen zullen zich jou (en jouw organisatie) moeiteloos weten te herinneren. Op die manier krijgt de (kerst)kaart weer waarde. Je investeert in je sociaal kapitaal, zowel je persoonlijke kapitaal als dat van de organisatie. Persoonlijke aandacht betaalt zich altijd terug!