Stel de goede Netwerkvraag

Die netwerkvraag of vragen die je hebt noemen we jouw netwerkverlanglijstje. Een La Red methode die jouw sociaal kapitaal productiever maakt.

Zo’n lijstje bestaat uit wensen die je in de loop der tijd aanscherpt en actualiseert. Je netwerkverlanglijstje hou je altijd in je achterhoofd. Klaar om te gebruiken bij elke ontmoeting met bekenden en onbekenden.

Het is voor iedereen belangrijk om persoonlijke (grote en kleine) netwerkvragen te formuleren. Vrijwel elke netwerkvraag leent zich om met en via je netwerk op te (laten) lossen. Ook netwerkvragen over kennis die je zelf niet hebt en die misschien wel in hoofdlijnen op internet te vinden is, laat je bij voorkeur valideren door experts in jouw eigen netwerk of uit het netwerk van jouw kennissen.

Het beste werken netwerkvragen om:

  • advies
  • bepaalde kennis
  • nieuwe ideeën
  • locaties die je zelf niet kent
  • uitwisselen van ervaringen over een onderwerp dat jou aanspreekt

Of vragen om een introductie bij relevante anderen. Dit werkt vooral als de zoektocht gaat over mensen met:

  • bepaalde kennis
  • vaardigheden
  • werkzaam in een bepaald kennisgebied
  • in een bepaalde functie

Netwerkvraag

De Geheime formule van een goede netwerkvraag stellen

Met deze formules lukt het de netwerkvragen voor je netwerkverlanglijstje te formuleren.

Netwerkvraag 1

Ik ben heel goed in [aanbod], is dat niet iets voor jou? Dit is een sales vraag, geen netwerkvraag. Want ben je op zoek naar een opdracht, een baan of een klant?

Dan werkt deze formule veel beter:  Je weet toch dat het mijn passie is om [aanbod]? Ik zou dolgraag aan de slag willen bij [droomplek]. Kun jij me voorstellen aan [doelpersoon]?

Alternatief:  Weet jij hoe het werkt in [organisatie] of [branche]? Kun je me misschien doorverwijzen? Een ander kan dan eventueel ook zeggen dat het misschien ook wel een goed idee is om toe te passen bij hun eigen organisatie.

Netwerkvraag 2

Kun jij mij eens vertellen hoe [zijn/haar expertise] werkt? Dat werkt minder goed, omdat mensen zich gedwongen voelen om het sociaal wenselijke antwoord ‘ja’ te geven.

Beter is het om dit te vragen: Ik ben op zoek naar iemand die mij iets kan vertellen over [expertise] en die me in een half uur de hoofdlijnen duidelijk maakt. Wie zou ik daar eens voor kunnen benaderen? Wil jij de link leggen?  Zo kan die ander zelf zeggen dat hij/zij dat ook wel even voor je kan doen.

Bij het stellen van vragen is de clou dus om vooral het netwerk van degene aan wie je een vraag stelt te benutten én te zorgen dat de ander de kans krijgt om zelf aan te bieden om ‘afnemer’ te worden van jouw idee. Niemand wordt graag ‘voor het blok gezet’.

Netwerkvragen zijn dus uitnodigend én concreet zodat iemand weet wat hij/zij zou kunnen doen.

Oefening baart kunst

Ervaring leert dat het best lastig is om vragen en wensen concreet te maken, zodat anderen je ook echt kunnen helpen.

Dat is eigenlijk tegenstrijdig aan het feit dat we elke dag wel iets voor de eerste keer doen of een onderwerp bij de kop pakken dat we nog niet eerder voorbij zagen komen. Los nog van de grotere vraagstukken  die we hebben voor een gelukkig leven en een interessant werkzaam leven.

Netwerkvragen stellen betekent dan ook pas op de plaats maken en eerst goed bedenken wat je wil bereiken. Dan knip je dat grotere doel op in kleine stappen. Onthoud dat er altijd iemand in jouw eigen netwerk of in het netwerk van jouw kennissen is die al eerder met hetzelfde bijltje heeft gehakt.

Een belangrijke stap om je Sociaal Kapitaal voor je te laten werken, is dus om je eigen netwerkverlanglijstje zo concreet mogelijk te maken. Vaak hebben we vage vragen, zoals het op zoek zijn naar een nieuwe baan of naar klanten.

Als een vraag vaag is kunnen onze netwerkcontacten je eigenlijk niet helpen! Daarom is het zo belangrijk om je vraag concreet te maken. Hoe concreter je vragen zijn, zoveel makkelijker wordt het om netwerk vragen stellen en te integreren in je dagelijkse leven en werk.

Netwerkvraag voorbeelden

Denk aan deze drie punten bij het schrijven:

  1. Een goede netwerkvraag is altijd veel uitgebreider dan je zelf in eerste instantie benoemt
  2. Een goede netwerkvraag helpt anderen om aan de mensen te denken die ze kennen
  3. Een goede netwerkvraag leidt tot een aanbod vanuit een andere invalshoek

Voorbeeld 1:  ik wil graag in contact komen met HR-managers

Ik wil graag de HR-managers leren kennen van de volgende 5 organisaties (a, b, c, d, e) omdat zij allemaal veel medewerkers hebben en een leven lang leren hoog in het vaandel hebben staan. Daarom denk ik dat met een online academy én de investering in leren lager wordt én de opbrengst hoger omdat iedereen met korte leermomentjes veel beter iets onthoudt. Ken jij iemand bij die 5 organisaties?

Zo help je jouw netwerkverkenners om hun geheugen en kennissen te ontsluiten door:

  • Na te denken over mensen die ze kennen bij die 5 organisaties en hoe ze jou willen introduceren
  • Te associëren op de thema’s HR, een leven lang leren, online academy en zo met andere mensen op de proppen te komen die ze kennen en van wie ze zeggen: ‘joh die 5 ken ik niet, maar ik ken wel Piet die bij Y werkt en volgens mij heeft hij hier wel wat aan, zal ik je aan hem voorstellen?’

Voorbeeld 2: ik ben op zoek naar nieuwe medewerkers

Ik ben op zoek naar senior software engineers die heel goed met gamification kunnen omgaan en iets hebben met robotisering. Dat zijn de mensen die we in de nabije toekomst nodig hebben en die ik nu graag al wil laten kennismaken met ons bedrijf. We willen ze dus uitnodigen voor een bedrijfsbezoek waar we onze visie delen op robotisering, big data en artificial intelligence. Welke vrienden, familieleden, collega’s heb jij die je op deze bijeenkomst zou willen attenderen.

Zo help je jouw netwerkverkenners om:

  • Aan alle mensen ICT-ers te denken die ze kennen en niet alleen hun kennissen die nu een baan zoeken.
  • Te associëren op de thema’s ICT, software, techniek, robots, AI, big data en zo met andere mensen op de proppen te komen die ze kennen en van wie ze zeggen: ‘joh die software engineers ken ik niet, maar ik ken wel Kimberley die nu onderzoeker is en een studie big data doet volgens mij heeft zij hier wel wat aan, zal ik je aan haar voorstellen?’

Voorbeeld 3:  Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging

Ik wil graag aan de slag als directeur bedrijfsvoering in de ouderenzorg in de randstad, of in ieder geval niet verder dan 60 km rijden vanaf Voorburg en denk aan de top100 zorginstellingen. Het liefste word ik de sparringpartner van de directie/college van bestuur. Dus ik zou graag eens praten met directieleden in de zorg om te horen hoe het werkt in de zorg, want nu zit ik bij de Rijksoverheid en om van hen advies te krijgen hoe ik deze zoektocht het beste aan kan pakken.

Zo help je jouw netwerkverkenners om:

  • Na te denken over directieleden die ze kennen in de zorg
  • Te gaan googlen op top100 zorginstellingen en zo te ontdekken dat ze daar wel of geen mensen kennen
  • Te associëren op de thema’s zorg, bedrijfsvoering, randstad en zo met andere mensen op de proppen te komen die ze kennen en van wie ze zeggen: ‘joh die zorgtypes ken ik niet, maar ik ken wel een paar directeuren bedrijfsvoering bij NGO’s én een partner bij een bedrijf dat zorginstellingen adviseert, zal ik je aan hen voorstellen?’

Voorbeeld 4: Ik zoek freelance werk voor een dag in de week bij marketing-, media- of communicatiebureaus.

Het was een kleine maar fijne netwerkbijeenkomst bij La Red vanochtend! Waar ook ik weer mijn zoekvraag kon stellen. Ik herhaal ‘m hierbij nog een keer. Ik zoek nl. freelance werk voor een dag in de week bij marketing-, media- of communicatiebureaus. Wanneer je iemand in je netwerk kent die werkzaam is in een van bovenstaande branches en omhoog zit met veel werk en extra handen nodig heeft, laat ze contact met mij opnemen Ik help ze graag hun brandjes te blussen.

Tips van La Red

Deze vraag is toch voor jouw netwerkrelaties best een moeilijke vraag om te beantwoorden. Je kunt jouw netwerk nog meer helpen door b.v. aan te geven dat je heel graag in contact wil komen met de volgende 5 bedrijven (die je met naam en toenaam noemt) of dat je graag eens in de keuken zou kijken bij de volgende 5 mensen (die je met naam en toenaam noemt).

Jouw relaties kennen beslist bedrijven die in de marketing en communicatie zitten, maar waarschijnlijk vertellen ze niet dat ze omhoog zitten. Wat ook nog kan is dat je eerst zelf even onderzoek doet naar de bedrijven waar je graag aan de slag zou willen en dan bekijkt via wie je daar komt en deze persoon om een introductie vraagt.

Meer weten?