Springplank Netwerkpitch

Belangrijk is dat het jouw verhaal onderscheidend is. Er zijn natuurlijk veel beleidsmedewerkers innovatie of directeuren, maar er is maar één beleidsmedewerker innovatie die ook aan line-dancing doet en daar smakelijk over kan vertellen.

Dat onderscheidende verhaal deel je op al die momenten dat je iemand ontmoet (dus ook op verjaardagsfeestjes) en op al die plekken waar je vindbaar bent zoals een website en jouw social media pagina’s.

De kern van zo’n onderscheidend verhaal heet een Netwerkpitch en je kunt altijd komen oefenen tijdens de Meet & Match mornings of bij onze mini-workshops.

Er zijn zoveel momenten en plekken dat we andere mensen treffen. Het zijn juist die momenten die vragen om een korte en bondige introductie die blijft hangen.

Het zijn de momenten waarop je jouw gesprekspartner hoort zeggen:

vertel eens wat over jezelf

Dit is hét moment om jouw netwerkpitch te vertellen.

Hoe wordt je Netwerkpitch het beste onthouden?


Tip 1: een goede netwerkpitch is eenvoudig en concreet

Dat betekent dat je jargon, containerbegrippen en abstracte concepten vermijdt.


Tip 2: begin met het jouw uitsmijter

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, Zorg dus dat jouw Netwerkpitch begint met wat je écht wil overbrengen. Bij het begin heb je de aandacht en je weet niet of er nog een interruptie komt zoals iemand anders die ook even wil kennismaken, een telefoontje of de schok dat ‘het al zo laat is’.


Tip 3: zet er herkenbare voorbeelden in

Een voorbeeld: ‘ik help jong volwassenen met de ontwikkeling van hun persoonlijk leiderschap. Zoals de student die twijfelt over haar studiekeuze, maar ook de VMBO-er die later advocaat wil worden.


Tip 4: maak je netwerkpitch geloofwaardig

Een voorbeeld: ‘Wij zorgen voor een sterke cashflow bij ondernemers. Vorige week belde de directeur van Thuisbezorgd me op om me te bedanken. Onze manier van debiteurenbeheer zorgt nu voor een ijzersterke cashpositie.


Tip 5: vertel je netwerkpitch verhalend en met passie

Let dus ook op je intonatie en maak er geen ingestudeerd verhaaltje van.
Als jouw Netwerkpitch authentiek is én je bent overtuigd van wat je wil overbrengen, dan kan het niet anders of er zit voldoende emotie en energie achter jouw boodschap.


Tip 6:  voeg een kwinkslag toe

Het zorgt ervoor dat mensen later denken, ‘was dat niet die man die in hotels woonde?


Tip 7:  stop in je netwerkpitch allerlei haakjes

Op deze haakjes kunnen mensen doorvragen, zoals: ‘de mooiste lezing van de laatste tijd was toch wel toen ik over leiderschap mocht praten bij Nike. Zeker omdat het archetype van hun merk ‘de held’ is’.

Je begrijpt dat ik vaak wel uitga van een empathische gesprekspartner, anders wordt er namelijk helemaal niet doorgevraagd.

In dit geval zijn de ingebouwde haakjes:

  • Waarom was dit jouw mooiste lezing?
  • Wat doen ze bij Nike eigenlijk aan leiderschap?

Tip 8: er zit een uitnodiging in je netwerkpitch om de ander in het gesprek te betrekken

Een voorbeeld:  ‘Als hoofduitvoerder bij de BAM zorg ik er elke dag weer voor dat 200 timmerlieden, betonvlechters, oppermannen, duikers, kraanmachinisten en uitvoerders zorgen dat we op tijd kunnen ‘storten’. Geen geld natuurlijk, maar beton ;-). Zonder die 200 zou ik de Westerscheldetunnel nooit op tijd kunnen opleveren. Ben jij ook afhankelijk van de talenten en loyaliteit van jouw medewerkers? OF Weet je hoeveel tol je betaalt voor die tunnel? Zelfs ik moet ervoor betalen, grappig hè.


Tip 9: voor de gevorderde ‘pitcher’

Je kunt  ook nog het element van gelijkheid toevoegen. We hebben als mensen de neiging om degenen die op ons lijken eerder aardig te vinden en te vertrouwen. Dus wat kun je op het moment zelf toevoegen om te sturen op gelijkheid met die ander.

Dus bij de luisterende vrouw benoem je een voorbeeld van vrouwen en bij de luisterend tuinder geef je aan dat je vroeger eigenlijk naar Wageningen had willen gaan voor je studie.


Voorbeeld: Deeleconomie

‘goh nu je het vraagt. Ik ben ondernemer in de deeleconomie en help organisaties om daarin hun weg te vinden. Denk bijv aan GreenWheels of AirBNB, maar ik richt me op kleinere, minder bekende initiatieven zoals BookCrossing. Zelf draag ik ook mijn steentje bij door te leven naar gebruik. Dus ik heb geen huis meer, maar woon in een zomerhuis en in hotels. Ik heb ook geen auto meer, maar reis per trein en anders met een deelauto. Wat deel jij eigenlijk met anderen?’


Voorbeeld: Voorstelrondje

Stel je een tafel voor met 12 deelnemers en iedereen wordt gevraagd zich even voor te stellen. Natuurlijk zou je kunnen zeggen: ‘Ik ben [naam] van [organisatie]‘, maar de kans dat iedereen precies weet wie jij bent en waarom ze je zouden bellen is natuurlijk niet zo groot.

Dus ook bij dit soort momenten is de uitdaging om het zo kort en eenvoudig te houden dat iedereen het geduld heeft om even te luisteren, maar het zo specifiek te maken dat de anderen het ook kunnen onthouden.


Voorbeeld: Slim voorstellen

Ik ben Annebel Goedhart en ben projectmanager in de weg- en waterbouw. Op dit moment maak ik me druk over de vervanging van de sluizen in IJmuiden, een hele uitdaging, want sluisdeuren bestel je niet om de hoek. En volgende week geef ik een demonstratie graafwerkzaamheden met mijn bestuurbare modelbouw graafmachines.

Zo’n voorbeeld roept vragen op. Waar geef je die demonstratie? Hoezo eigenlijk? Wie maakt die sluisdeuren dan?


Samenvatting

Oefening baart kunst. Door vaker te spelen met een netwerkpitch gaat zoiets je steeds makkelijker af.

Handige tips:

  • schrijf een paar versies uit
  • oefen op verjaardagsfeestjes, de Meet & Match op dinsdag, je Matchmaker en bruiloften (en bij de bushalte)
  • vraag de mensen die naar je luisterden een kwartiertje later of ze willen vertellen wat ze hebben onthouden

Als er voldoende tijd is om het gesprek wat langer te laten duren is het fijn als je jouw netwerkpitch kunt versterken door een aantal anekdotes te verwerken in het gesprek. Zo bouw je aan een compleet verhaal over jezelf.

Ik kan je ook nog een heel leuk en goed boek aanraden, namelijk dat van Malcolm Gladwell, The Tipping Point (Het beslissend moment – E-book: €9,99 bij bol.com) . Dat gaat precies over ‘sticky stories’ en hoe je mensen over jou kan laten praten zonder dat je er zelf bij bent.

Lees ook: