TIPS over het gebruik van de Sociale Media Etalage

In de LinkedIn groep kunnen alle Vrienden elkaar ‘bekijken’ en vinden.

Je kunt elkaar op twee manieren vinden:

  1. Door actief een zoekwoord te gebruiken
  2. Doordat je geïnspireerd raakt door de ‘headline’ onder iemands naam.

Bekijk dus of die ene zin wel de goede samenvatting is van wat jij wil betekenen voor de wereld en hoe je gevonden wil worden.
Vraag een van de andere Vrienden om feedback, dan heb je daar meteen een linkje mee.

Belangrijke TIP: grotere netwerken zijn waardevoller dan kleinere netwerken, mits er genoeg verscheidenheid in jouw netwerkrelaties zit. Want de netwerken achter jouw relaties zijn nog interessanter (2de orde netwerken). Daar zitten de kansen en de innovatie, de nieuwe woning, liefde van je leven of die ultieme droombaan of droomklant.

Hoeveel relaties heb je nu in LinkedIn? Heb je ook je buren, familieleden, vroegere collega’s, studiegenoten en mensen uit een ver verleden toegevoegd? Als je nu eens 10 mensen toevoegt die zeer verschillend zijn (en die je natuurlijk wel kent) dan groeit jouw 2de orde netwerk met ongeveer 5.400 friends-to-be. Zie je hoe snel dat gaat?

TIP: Wist je dat als je lid bent van de groep je elke post van de groep ook ziet in je tijdlijn. Tussen alle ander berichten staan ook de Vrienden berichten.

Hoe word je het beste gevonden op LinkedIn?

Een paar voorbeelden van Vrienden

  • Freek Peters hoogleraar contextueel leiderschap.
    Waarom? Bevestiging expertstatus (hoogleraar) en thema (leiderschap).
  • Mini Schouten. Per 1-8-2019 beschikbaar als PO VO bestuurder a.i.
    Waarom? Tijd want per 1-8-2019 beschikbaar. Het woord beschikbaar (goed woord om gevonden te worden). Thema helder. PO en VO bestuurder. En ook dat het een ad interim klus moet zijn.
  • Thom Koning Organisatie en Technisch ontwerp, Expert Incidentonderzoek en training, Human factors ,QASHE professional
    Waarom? Richt zich op internationale markt dus in het Engels. Zelfverklaarde expert status (dat werkt ook). Vakjargon termen die voor doelgroep helder zijn: resilience, incident, QA, SHE

Zoekwoorden voorbeelden

Dit is een kwestie van omdenken. Mensen zoeken niet naar jouw aanbod, maar naar wat je op kunt lossen!

  • Aanbod: blogs schrijven
    Probleem/zoeken naar: gevraagd willen worden voor een interview
  • Aanbod: neurale marketing
    Probleem/zoeken naar: hoe bereik ik de juiste klant
  • Aanbod: workshops netwerken
    Probleem/zoeken naar: bv ik wil klanten vinden, een baan vinden

# Hashtag gebruik

We dragen allemaal bij aan de groep door verhalen en vragen te plaatsen. Probeer jouw ‘posts’ uitnodigend te houden, verhalend en vragend.

TIP: Probeer te voorkomen dat het ‘verkopend’ is en aanbod gedreven. In de groep zitten alleen Vrienden, dus allemaal mensen die een goed gevoel hebben bij sociaal kapitaal.

We kunnen allemaal onze opbrengsten delen met #vriendenhelpenvrienden. Onze Meet&Match hosts delen via #MeetMatch welke brainstorm- en netwerkkracht ontsloten is. Met de #geleendetoegangssleutel kunnen we allemaal laten weten dat we naar een evenement gaan waar iemand mee naar toe mag.

TIP: door te klikken op de hashtag #xxx filter je op alle post waar de hashtag in staat.

Zo gebruik je de hashtags in deze groep

  • #geleendetoegangssleutel (voor introducés op evenementen)
  • #vriendenhelpenvrienden (wat het sociaal kapitaal voor jou en anderen oplevert)
  • #verteljeverhaal (wie ben je en hoe kunnen we je onthouden)
  • #meetmatch (wat gebeurt er op de Meet&Match Mornings)
  • #alertenattentzijn (anderen helpen)
  • #payingitforward (iets doen zonder er wat voor terug te verwachten)
  • #netwerkendwerken (de manier om met jouw netwerk en dat van anderen je leven te vergemakkelijken)
  • #springplank (door introducties op de juiste plek landen)
  • #sociaalkapitaal (waar het allemaal om draait)
  • #vriendenvanlared (wij met z’n allen)
  • #wistjedat (voor bijzonderheden)